tirsdag 14. desember 2010

Hipp hipp Hurra



Det var en lørdag midt i mellom min bursdag og Jonas sin bursdag (gratulerer med dagen, jeg tenkte på deg!) at Madagaskar fikk sin/ gikk inn i (hvordan omtaler man egentlig en slik overgang?) 4. republikk. Og det ble feiret med det heftigste fyrverkeriet jeg noen gang har sett og hørt (Ja, for det ble plutselig tydelig at det er strenge restriksjoner på lydnivået på fyrverkeriet der jeg kommer fra).

For dere som ikke er helt informert så er Madagaskar midt i en politisk krise som begynte med et kupp i 2009 og nå for slett ikke lenge siden ble det av overgangsregjeringen avholdt valg med 52% prosents oppslutning hvor noen og 70% sa ja og noen og 20% sa nei, og dermed var det duket for en ny republikk (og det er ikke sant som NRK og TV2 sa at i følge den nye grunnloven kan presidenten velges for 35 år av gangen). Og dette ble altså feiret, på samme dag som åpningen av det nyrestaurerte lampan'ny tanana, rådhuset, samme helg som Jonas og jeg ble 29 år, og det var feststemning i gatene. Ja, det var faktisk det selv om de fleste løfter trist på skuldrene og lar livet gå sin gang. "Mampalahelo", sier de når vi snakker om politikk. "Det gjør en trist". "Stakkars Madagaskar". "Folk mister jobbene sine" Og sånn er det altså. Det er en misvisende overskrift på dette innlegget. For ved overgangen til den 4. republikk er Madagaskar i dyp krise. Flotte raketter til tross.
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar