søndag 14. november 2010

Markedet i Antsirabe

Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg inbiller meg at noen en gang fortalte meg at Ravalomanana satte i gang et prosjekt for å få bygd “markedshus” over hele Madagaskar. Markedsplasser med tak over. Uansett, sant eller ikke, iallfall har de lenge holdt på med å bygge et markedshus i Antsirabe. Og en gang mellom nå og sist jeg var der har det blitt tatt i bruk.

På rekke og rad med fine nye disker og god plass mellom hver bod stod selgerne i det nye huset. Alt var systematisk inndelt. Stoffavdelingen ledet over i klesavdeling som igjen gikk over i sko avdelingen. Og med en liten gate i mellom kom bananene, mangoene, og videre grønnsakene, gullrøttene og potetene. Sinkarbeidene, redskapene og tauene osv. Fantastisk. Rent og delikat. Og best av alt, det går an å gå elegant forbi hele kjøttavdelingen nesten uten å engang kjenne lukta av kjøtt og fisk.

Jeg er en markedsjente. Ikke fordi jeg handler så skrekkelig mye, men fordi jeg syns det er helt knall å kunne kjøpe akkurat så mange kopper jeg vil med peanøtter og bare helle de ned i kurven. Mangoene legges også rett i kurven. Vil du ha den eller den sorten mango? Godt modne eller litt mindre modne? En halv kilo gullrøtter? Nei, bare en kvart kilo? Ok, værsågod. Hva er egentlig dette for noe? Aha, hvordan skal det spises. Mhm.. Personlig service, ingen unødvendig pakkeplast, du kan sjekke kvaliteten skikkelig og du kan kjøpe akkurat så mye eller lite du vil. Alt lett tildekket fra solens varmende stråler. Hadde jeg vært gammel lurer jeg på om jeg kanskje ville vært av den “alt var bedre før” typen. Før Norgesgruppen, før 7-11. Jeg vet maten har blitt billigere, men har den ikke også blitt litt kjedligere å kjøpe? Mulig at ja takk begge deler hadde vært den beste løsningen.. Og så har vi jo Bondens Marked. Hurra!

IMG_2765  IMG_2766

Jeg hadde selvfølgelig ikke med meg kameraet, for jeg viste ikke at markedet skulle være så flott akkurat denne lørdagen. Men jeg kan jo illustrere innlegget med noen av helgens innkjøp.

IMG_2769

En dag skal jeg slutte å kjøpe sinkting for jeg har jo strengt tatt ikke bruk for de. Men den dagen har vist ikke kommet helt enda, og disse to lampene snek seg ned i kurven.

IMG_2773 IMG_2771

Disse tre er ikke kjøpt på markedet, men har nok heller stått i skapene i mange år. Leier man deg inn i en ny leilighet på den gamle skolen åpenbarer det seg nye, gamle skatter i kjøkkenskapene. Disse tre står i 1 øst. Leiligheten vil definitivt ta seg bedre ut etter en grundig renovasjon, men jeg håper ansiktsløftet klarer å kombinere moderne, gammelt og historisk. Iallefall litt. Og at disse tre og deres venner får bli boende. Hilsen hun med bestemorstilen.

2 kommentarer:

  1. Det var mange tanker på en dag. :) Du skriver veldig bra og levende. Savner å bare sitte å skravle med deg! Kjente at jeg også savnet å tusle sammen med deg på markedet. Det var en opplevelse, hadde vært gøy å vært der igjen.

    SvarSlett
  2. en lang og flott post

    SvarSlett