fredag 14. oktober 2011

Enrichment

Enrichment-perspektivet er viktig i inkuderende utdanning. Det går ut på at når barn med særskilte behov inkluderes i en klasse må lærerens undervisningsmetoder endres. Og dette vil ofte være gunstig for alle barn. Enrichment altså. Berikelse.

Jeg har for ikke lenge siden skrevet om ord jeg ikke forstår men likevel synger. På tirsdag ble et av disse ordene sunget sammen med en gjeng døvelærere som gjerne legger til tegn til sanger som synges eller ord som sies. Det var da det gikk opp for meg at fofalifaly ikke er et rart ord jeg ikke kan, men to ord jeg kan. Fo – hjerte og falifaly – glad. Tegn til tale er et godt hjelpemiddel ikke bare for hørselshemmede, men også for hørende minoritetsspråklige. Hurra!

IMG_3478 Tekst fra skoleveggen på døveskolen i Tana. En fin tekst på en veldig fin skole.

2 kommentarer:

  1. Er strålende fornøyd med at jeg skjønte hva som sto på veggen! Var redd all gassisken hadde forsvunnet tut da quechua'n prøvde å komme inn...

    SvarSlett
  2. Hei Monika!! :) Jeg vet ikke om du husker meg, mn jeg var så heldig å få låne et rom hos deg på Isoraka i fjor jul.Jeg kommer en tur denne jula også! :D Men jeg skulle gjerne ha sendt deg en mail, for jeg har et par sp.mål. Gidder du å sende en mail til henryflette@hotmail.com? så får jeg adressen din... Fin blog!:D
    Hilsen Henriette

    SvarSlett